Te veel verkeersborden in Nederland

20 procent van verkeersborden overbodig. Wat doe je eraan als gemeente?

3 miljoen verkeersborden staan er in Nederland. En daarvan kan 20 procent worden weggehaald. Dat vinden Veilig Verkeer Nederland, CROW (het kenniscentrum verkeer en vervoer voor de overheid) en de HR Groep. Soms zijn de verkeersborden verwarrend of zelfs tegenstrijdig, en soms staan er zo veel verkeersborden dat de belangrijkste waarschuwingen over het hoofd worden gezien. Het probleem is al vaker gesignaleerd. Maar wat is de oplossing? We vroegen het aan Gertjan Gerards, verkeersadviseur Obsurv bij Sweco.

Rijkswaterstaat, provincies, gemeenten… weten overheden hoeveel verkeersborden zij beheren?

Gerards: “Dat verschilt per organisatie. Wij werken veel met gemeenten. Sommige gemeenten hebben al hun verkeersborden netjes in Obsurv of een ander beheersysteem voor de openbare ruimte. Maar er zijn ook gemeenten die geen flauw idee hebben wat het areaal aan verkeersborden is. Of er borden vervangen moeten worden, of het er 1000 zijn of 2000, ze weten het gewoonweg niet. Ze hebben geen beheersysteem voor hun verkeersborden. Ze kiezen er dan voor om eens in de zoveel tijd een inventarisatie te doen.”

Is dat handig?

Gerards: “‘Het is toch niet bij te houden’, zeggen ze. ‘Iedere dag kan het weer veranderen.’ En hoewel ik die redenering begrijp voor de korte termijn, raad ik hen aan om ook eens na te denken over een beheersysteem waarin verkeersborden kunnen worden opgenomen. Zeker als ze een visie willen ontwikkelen voor de langere termijn. Maar er zijn best veel gemeenten waarbij dat niet gebeurt. Verkeersborden zijn nou eenmaal een onderbelicht onderwerp. Het is een sluitpost. Vaak wordt er gedacht, die borden staan er nu toch, het zal wel goed zijn.”

Als je al je verkeersborden in een goed beheersysteem hebt staan, ben je er dan?

Gerards: “Nee, zeker niet. Maar als je wildgroei van verkeersborden wilt aanpakken of voorkomen, zal je als eerste moeten weten wát er allemaal aan verkeersborden staat. Daarbij zal een beheersysteem enorm helpen. Vervolgens zal je altijd nog een verdere analyse moeten maken om te bepalen of een verkeersbord nodig is of niet. Daarbij komen allerlei andere gegevens kijken die te maken hebben met de situatie ter plaatse. Wat voor soort kruispunt is het? Mogen er fietsers op de weg komen? Is het een 30 km zone? Veel van dat soort data kun je overigens ook weer in je beheersysteem vinden, als je het goed bijhoudt.”

Vorig jaar is er een landelijke database van verkeersborden geopend, is dat een oplossing?

Gerards: “Dat is inderdaad een initiatief van de HR Groep en CycloMedia. Op basis van alle straatbeelden in de database van CycloMedia is geanalyseerd waar verkeersborden te zien waren. Volgens mij was het idee dat die database een keer per jaar zou worden bijgewerkt. Het is de vraag of dat genoeg is voor een adequaat beheer door wegbeheerders. Daarnaast weet je op basis van zo’n database weliswaar waar de borden staan, maar verdere informatie die voor beheerders relevant is, ontbreekt. Misschien dat het systeem nog verder zal worden doorontwikkeld. Daar heb ik geen zicht op. Maar ook als dat het geval is, dan is het altijd handig als je als beheerder je eigen beheerdatabase op orde hebt, zodat je eventueel kunt aansluiten op een landelijk systeem.”

Waarom is dit onderwerp zo belangrijk?

Gerards: “Mensen zien maar 10 procent van de verkeersborden, de rest wordt niet gezien. Als je dit weet, zorg er dan voor dat er geen gevaarlijke situaties ontstaan. Analyseer de situatie en zorg ervoor dat de belangrijkste waarschuwingen niet verloren gaan tussen alle andere informatie die minder belangrijk is. En nogmaals, alleen weten wát er buiten staat is nog niet de oplossing. Maar als je al je verkeersborden in een beheersysteem hebt, dan wordt de analyse wel een stuk makkelijker. Dat is zeker!”

Meer informatie

Wilt u advies over het inventariseren, beheren en/of saneren van uw verkeersborden? Neem vrijblijvend contact op met een van onze adviseurs. Ook als u gratis en vrijblijvend kennis wilt maken met Obsurv, ons webbased beheersysteem voor het beheer van de openbare ruimte, dan is dit mogelijk. Vraag een gratis demolicentie aan en neem contact op voor aanvullende uitleg.

gratis demolicentie