Het is een terugkerende taak voor gemeenten, de inspecties van kunstwerken. Dit jaar deed gemeente Tilburg een uitvraag bij verschillende marktpartijen om die taak op zich te nemen. Sweco won de opdracht en gaat de komende tijd 654 kunstwerken inspecteren. De selectie van te inspecteren kunstwerken kwam uit Obsurv, het beheersysteem van gemeente Tilburg. De data bij de kunstwerken in Obsurv is momenteel nog niet compleet. Maar uiteindelijk is het de bedoeling dat conditiemetingen, decompositiegegevens, inspectieresultaten etc. allemaal in één en hetzelfde beheersysteem komen, zodat een écht datagedreven werkwijze weer een stap dichterbij komt.
Prijs en expertise
Kars van Rozendaal is assetmanager bij gemeente Tilburg en was nauw betrokken bij de uitvraag van de gemeente. “Uiteindelijk was er maar één criterium, en dat was de prijs”, legt hij uit. “Doordat de werkzaamheden voor de instandhoudingsinspecties nauwkeurig volgens de CUR 117- en de NEN 2767-norm zijn beschreven, was er weinig ruimte voor verschillende interpretaties.”
Hij is tevreden met de keuze voor Sweco. “Naast de passende aanbieding is het natuurlijk een geruststellende gedachte dat we een groot ingenieursbureau aan tafel hebben bij wie we terecht kunnen als er iets uit de inspecties komt dat speciale aandacht of expertise nodig heeft.”
Naar een datagedreven werkwijze
Het feit dat Sweco ook de leverancier is van Obsurv, het beheersysteem van de gemeente, ziet Kars als een leuke bijkomstigheid, maar het staat los van het inspectieproces. De selectie van kunstwerken die nu voor inspectie in aanmerking komen, werd in Obsurv gemaakt. “Maar dat is een lijst waar iedere inspecteur mee aan de slag kan”, vertelt Kars. “In feite is het nu nog niet heel veel meer dan een lijst van objecten met wat basisgegevens zoals bouwjaar, objectnummers etc. De decompositie, conditiegegevens etc. staan slechts deels in ons systeem.”
“Maar”, zo voegt hij er meteen aan toe, “dat is wél waar we naartoe willen. Geen losse pdf-bestanden met data uit verschillende systemen, maar zoveel mogelijk alle gegevens in één systeem. Zodat we ook echt analyses kunnen maken op het geheel en op basis van onze data de juiste beslissingen kunnen nemen. Datagedreven werken dus.”
Alles in één beheersysteem
Raymond Aarts, kwaliteitsmedewerker civiele kunstwerken, sluit zich hierbij aan, en kijkt zelfs over de grenzen van zijn eigen afdeling heen. Soms is het nodig voor afdelingen om een specialistisch programma te kiezen voor een bepaald beheergebied, weet hij. “Maar eigenlijk ben ik er groot voorstander van dat gemeentes zoveel mogelijk hetzelfde beheersysteem gebruiken voor de verschillende beheerdisciplines”, betoogt hij. “Er zijn tegenwoordig genoeg beheerprogramma’s, waaronder Obsurv, waarin je alle beheerdisciplines kunt onderbrengen. Als je allemaal met hetzelfde programma werkt, dan bouw je als organisatie kennis op, hanteer je hetzelfde soort werkwijzes en systematiek en kun je ook een betere samenwerking ontwikkelen met de partij die de software levert.”
“En dan hebben we het nog niet eens gehad over onze aannemers en onderaannemers”, vult hij zichzelf aan. “Als je alles in hetzelfde systeem hebt, dan wordt het voor hen ook een stuk makkelijker om direct in dat beheerprogramma te werken. Je kunt vrij exact aangeven waartoe zij wel en geen toegang krijgen. Ik vind het erg fijn als wij daarin ook ontzorgd worden en niet al hun gegevens nog eens moeten gaan knippen en plakken.”
Vervangingsopgave kunstwerken
Eens in de zoveel tijd verschijnen er rapporten en berichten over de soms slechte staat waarin bruggen en viaducten verkeren in ons land. Het inspecteren van kunstwerken is dan ook een taak waar een aanzienlijke maatschappelijke verantwoordelijkheid aan verbonden is. Kars: “Gemeenten zijn niet altijd gewend om tijdens de beheer- en onderhoudsperiode (vooruit) te denken aan vervanging en renovatie en worden dus soms verrast door wat er op hen afkomt. Tot nu toe waren we vooral gewend aan nieuwbouwprojecten gevolgd door een beheer- en onderhoudsperiode. Dit vereist een andere denk- en werkwijze.”
“Wat ook meespeelt is dat veel bruggen en viaducten zo’n beetje dezelfde leeftijd hebben en dat alles tegelijk lijkt te komen”, voegt Raymond eraan toe. “Het overgrote deel van de kunstwerken in ons land is rond de 60 jaar oud. 60 jaar geleden waren er allerlei (goedkope) bouwmaterialen en grondstoffen beschikbaar. Op dit moment is de situatie totaal anders. Het is best begrijpelijk dat organisaties tegen die vervangingsopgave aanhikken. Maar we zullen er niet aan ontkomen. En de eerste stap in het inzicht daarbij is het soort inspecties dat wij nu gaan laten uitvoeren.”
Meer weten?
Ben jij ook betrokken bij het beheer en inspecties van kunstwerken? En kun jij daarbij wel wat hulp gebruiken? Of wil jij daarbij meer of effectiever gebruik maken van je beheersysteem? Met dit soort vragen kun je bij ons terecht. Bel of stuur een bericht. Wij denken graag mee over de beste oplossing voor jouw uitdagingen.