Steeds meer ‘lichtgevende fietspaden’ in Nederland

Fietspaden die licht geven in het donker. Zonder dat het stroom kost. Het concept van lichtgevende markeringen wordt steeds vaker toegepast.Onlangs rondde Grontmij succesvol een kaderenovatie af waarbij 2,5 km fietspad op een dijk werd aangelegd. En ook hier werd gekozen voor lichtgevende materialen. In een gebied waar geen lantaarnpaal te bekennen is, zorgen de fietspadmarkeringen ’s avonds en ’s nachts voor een betere oriëntatie en een verhoogd gevoel van veiligheid.

Fietsen over de sterren

Amper een jaar geleden was het opzienbarend nieuws waar zelfs de buitenlandse pers voor langs kwam. In de gemeente Nuenen was een lichtgevend fietspad aangelegd. Een fietspad dat bovendien geïnspireerd was op het schilderij ‘Sterrennacht’ van Van Gogh en daardoor voor een sprookjesachtige ervaring zorgde. De bekende studio van Daan Roosegaarde was verantwoordelijk voor het ontwerp. En hoewel niet iedere gemeente meteen de behoefte zal voelen alle fietspaden in dergelijke kunstwerken te veranderen, is het duidelijk dat het praktische idee van verlichte markeringen steeds vaker zijn weg naar de realiteit vindt.

Oriëntatie in het donker

Een ander recent voorbeeld is te vinden in de provincie Friesland, waar in oktober van dit jaar een glow-in-the-dark fietspad in gebruik werd genomen tussen Sneek en Woudsend. Over een deel van het elf kilometer lange fietspad aan de N354 is met lichtgevende verf de belijning van het fietspad aangebracht. Dit moet voorkomen dat fietsers in het donker in de berm terechtkomen, zoals regelmatig gebeurde.

lichtgevend fietspad

Prettiger en veiliger

Ook de gemeente Rotterdam heeft ervoor gekozen lichtgevende fietspadmarkeringen uit te proberen. Een gedeelte van een fietspad in het Kralingse Bos is onlangs voorzien van lichtgevende strepen. Voor de nieuwe markering is extra lichtgevend materiaal gebruikt. Voorlopig is het traject nog bedoeld als test, maar fietsers en hardlopers zijn nu al enthousiast over het effect. Ze kunnen zich beter oriënteren en voelen zich prettiger en veiliger. De gemeentelijke opdrachtgevers zijn al even enthousiast. De oplossing is dan ook bijzonder aantrekkelijk. De markeringen nemen overdag licht op. En ’s avonds stralen ze het weer uit. Het kost geen stroom, en de natuur heeft er geen last van.

Een prima voorziening

In gebieden waar anders geen enkele verlichting is, is het een prima voorziening, vindt ook Klaas van Dijk, projectleider Techniek bij Grontmij. In opdracht van het Waterschap Vallei en Veluwe was hij verantwoordelijk voor de directievoering op een kaderenovatie langs de Laak, een watergang tussen Bunschoten en Amersfoort. De werkzaamheden bestonden onder andere uit het verbreden van de watergang, het plaatsen van beschoeiingen en het vervangen van twee bruggen. Maar ook uit het aanleggen van een nieuw fietspad op de opgehoogde dijkkade. Dit fietspad werd voorzien van lichtgevende markeringen. “Dankzij de lichtgevende strepen kun je nu in het donker over zo’n 30 tot 50 meter zien hoe het fietspad loopt”, vertelt Van Dijk. “Eigenlijk is het effect een beetje vergelijkbaar met de strepen langs een autoweg die in het donker door de koplampen beschenen worden.”

Realistische verwachtingen

Van Dijk is erg enthousiast over de lichtgevende fietspadmarkeringen en hij kijkt met belangstelling toe hoe er steeds meer lichtgevende materialen op de markt komen. Tegelijkertijd blijft hij realistisch. De verlichte markeringen moeten volgens hem niet als 1-op-1 vervanging worden gepresenteerd voor echte straatverlichting. “En als het sneeuwt of regent, dan is het nog steeds net als bij gewone belijningen”, merkt hij op. “Het wordt allemaal minder goed zichtbaar.”

Duurzaamheid en beheer

Daarnaast is hij benieuwd hoe goed de materialen zich over de lange termijn zullen houden en of er bijkomende eisen komen kijken bij het beheer en onderhoud van dergelijke wegmarkeringen. “Voorlopig ziet er allemaal veelbelovend uit”, geeft hij toe. “Maar de échte kennis hebben we pas op het moment dat de eerste lichtgevende markeringen meerdere jaren intensief gebruikt zijn.”

Meer weten?

Wilt u meer weten over de ervaring die Grontmij heeft opgedaan met het gebruik van lichtgevende markeringen? Vul uw emailadres hieronder in. Projectleider Klaas van Dijk zal dan contact met u opnemen.

Bent u vooral geïnteresseerd in het aspect van beheer openbare ruimte, al dan niet met betrekking tot dit soort nieuwe ontwikkelingen, neem dan contact op met een van onze adviseurs openbare ruimte voor een vrijblijvend adviesgesprek.