Is jouw verkeersbordenbeheer (helemaal) op orde?

In juli van 2020 was het een wereldprimeur. Nederland had als eerste land in de wereld al haar verkeersborden digitaal geïnventariseerd en als open data beschikbaar gesteld. Gertjan Gerards (verkeersadviseur Obsurv) ging met de nieuwe gegevensbron aan de slag en ontdekte hoe je er als wegbeheerder veel bruikbare gegevens uit kunt halen. “Organisaties die hun verkeersborden al in Obsurv hebben staan, kunnen hun data vergelijken met de bestanden uit de nationale databank en zo hun overzicht actualiseren”, licht hij toe. “En misschien nog interessanter: organisaties die een sterk verouderd verkeersbordenbestand hebben, of nog helemaal niets, die hebben nu een mooie kans om een nieuwe start te maken.”

Zelfrijdende auto

De opdracht kwam van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Om in de toekomst het gebruik van zelfrijdende auto’s mogelijk te maken, is het noodzakelijk om ook van alle verkeersborden in ons land actuele informatie te hebben. Het digitale overzicht wordt via de Nationale Databank Wegverkeersgegevens (NDW) als open data beschikbaar gesteld. Zo hebben leveranciers van informatiediensten en ontwikkelaars van navigatiesystemen up-to-date informatie tot hun beschikking. Voor hen is het immers van groot belang om actuele informatie te kunnen verwerken over bijvoorbeeld maximumsnelheden, inhaalverboden, parkeermogelijkheden of laad- en losplaatsen.

Goede basis voor wegbeheerders

“Het mooie nieuws van deze ontwikkeling is dat wegbeheerders ook heel goed gebruik kunnen maken van deze data”, vertelt Gertjan. Via een api (application programming interface) kan de verkeersbordendata eenvoudig worden verkregen. De data bevat informatie over de afbeelding op het bord, de aanduidingscode en de precieze locatie. “Overigens, om misverstanden te voorkomen, de data uit deze databank zijn op zichzelf nog niet voldoende voor je dagelijkse beheer”, voegt Gertjan er meteen aan toe. “Als beheerder heb je meer gegevens nodig. Bijvoorbeeld informatie over de afmetingen, de kwaliteit, de plaatsingsdatum, de reflectieklasse etc. Maar het is wel een hele goede basis om mee aan de slag te gaan.”

Vergelijken en actualiseren

Daarbij ziet hij in eerste instantie twee belangrijke scenario’s. In de eerste plaats zijn er organisaties (gemeenten, provincies of waterschappen) die hun verkeersborden al in hun beheersysteem hebben staan. Voor hen biedt de nationale databank de mogelijkheid om te vergelijken. Gertjan: “Bij verkeersborden is het zo, dat als je je data 1 of 2 jaar niet of slecht hebt bijgehouden, dat je alweer dusdanig achterloopt dat je geen goede planning en begroting meer kunt maken. Als dit bij jouw organisatie het geval is, dan kun je jouw data actualiseren op basis van een vergelijking met de actuele landelijke database. Bij Sweco hebben we intussen een goede manier ontwikkeld om deze vergelijking op een makkelijke manier uit te voeren.”

Module Verkeersborden in Obsurv

Een nieuwe start maken

“Nog interessanter wordt het voor gemeenten en andere wegbeheerders die een sterk verouderd databestand hebben”, voegt Gertjan eraan toe. “Of organisaties die nog nooit een verkeersbordeninventarisatie hebben gedaan. Het probleem met verkeersborden is namelijk dat het heel veel werk is om de eerste inventarisatieslag te maken. Die stap is vaak ook het duurst. In dit soort gevallen is de landelijke inventarisatie een makkelijke manier om een eerste of een nieuwe start te maken om in ieder geval de basis van je verkeersbordendata op orde te krijgen.”

Data bijhouden

Om de data in de nationale databank actueel te houden, zal er in ieder geval eenmaal per jaar een ronde worden gereden over alle wegen in Nederland. Maar daarnaast verwacht Gertjan, zeker met het oog op de zelfrijdende auto, dat er in de nabije toekomst gewerkt zal worden naar een systeem dat dagelijks wordt geactualiseerd. Dan zal het waarschijnlijk ook verplicht worden voor wegbeheerders om de verkeersbordendata in de landelijke databank actueel te houden.

Geautomatiseerde koppeling

“Bij Sweco gaan we al uit van dit scenario”, vertelt Gertjan. “Daarom willen we zo snel mogelijk starten met de ontwikkeling van een geautomatiseerde koppeling. De NDW stelt haar data beschikbaar met een api die je altijd kunt oproepen. Zelf willen wij ook een api maken. Als je die twee koppelt, dan kun je de uitwisseling van verkeersbordendata volledig automatiseren. Dan wordt het een soort berichtenverkeer. Het idee ligt al klaar. We wachten alleen nog op een aantal gemeenten of andere organisaties zijn die mee willen doen aan de daadwerkelijke ontwikkeling van zo’n geautomatiseerde koppeling.”

Verkeersbesluitenapplicatie

“Voor nu is er trouwens ook al een mooie manier om de actualiteit van het landelijke verkeersbordenbestand bij te houden”, voegt Gertjan eraan toe. “Voor het plaatsen, verplaatsen en verwijderen van verkeersborden is in een groot aantal van de gevallen een verkeersbesluit nodig. Deze worden gepubliceerd in de Staatscourant. Als er een koppeling is met de verkeersbesluitenapplicatie, dan is er ook weer automatisch actuele input voor het bordenbestand.”

Ook jouw verkeersbordendata op orde brengen?

Ben jij betrokken bij het verkeersbordenbeheer in jouw gemeente of provincie, en willen jullie graag een actueel en volledig bordenbestand? Neem dan vrijblijvend contact op met Gertjan Gerards of een van onze andere adviseurs. Zij kunnen je goed adviseren over hoe je met deze nieuwe ontwikkelingen het beste aan de slag kan. Ook als je interesse hebt in de ontwikkeling van een geautomatiseerde koppeling, laat het dan even weten. Samen komen we verder.