Groen in gemeente Hof van Twente

Hof van Twente haalt ruim 90% van de kwaliteitsdoelen (en heeft daar nu goed zicht op)

In gemeente Hof van Twente zijn de inwoners gewend aan een buitenruimte die er goed uitziet. Of zoals beheerders zeggen: die minimaal kwaliteit B haalt. Een goed onderhouden openbare ruimte, met hier een daar een verdwaald blad dat voor biodiversiteit zorgt. Sturen op locaties die onder het niveau vallen, helpt de gemeente om de buitenruimte steeds verder te verbeteren. Zo haalt Hof van Twente inmiddels ruim 90% op of boven het gewenste niveau. Bas Schuite (productbeheerder Groen) vertelt hoe de gemeente dit heeft bereikt.

Schouwen met Obsurv

Gemeente Hof van Twente heeft als doel om volledig grip te hebben op het beheer van de openbare ruimte. Om dit te bereiken werkt zij sinds 2015 met Obsurv. Het ambitieniveau voor de openbare ruimte is vastgesteld en hierop wordt de buitendienst (het onderhoud) aangestuurd. Eén persoon binnen de gemeente is verantwoordelijk voor het schouwen van alle producten, zoals het groen en de wegen. Bas Schuite: “Het schouwen geeft antwoord op de vraag: voldoet de buitenruimte wel of niet aan de kwaliteitsdoelen? Hierop kan het beleid, onderhoud of de financiering vervolgens worden bijgestuurd.”

Inzicht in alle gegevens

Maar juist de stap van gegevens verzamelen (schouwen) naar grip krijgen op het beheer is een lastige. Want hoe kom je tot proactief en preventief werken? “Sinds 1,5 jaar verzamelen we alle resultaten van het schouwen in een dashboard,” vertelt Schuite. “Dit maakt de kwaliteit van de buitenruimte over een langere periode in één oogopslag zichtbaar. Zo kunnen we tendensen zien, analyses maken en voorspellingen doen. Het helpt ons enorm in het behalen van de doelen.”

De resultaten uit het dashboard van Hof van Twente

Betere resultaten met dezelfde ambities

Het dashboard liet Hof van Twente door Sweco ontwikkelen. En hiermee is inmiddels goed zichtbaar dat de buitenruimte in een continu stijgende lijn zit: zo’n 90% haalt inmiddels (ruim) het kwaliteitsdoel, dus niveau B of hoger. Terwijl in die periode het budget en de kwaliteitsambities niet zijn bijgesteld. Kortom: een prachtig resultaat.

“Met het dashboard zien we precies waar de buitenruimte nog niet aan de eisen voldoet en kunnen daar heel gericht op sturen,” vertelt de productbeheerder groen. “Dit inzicht maakt dat we nu vooraf kunnen bijsturen, in plaats van achteraf ingrijpen. Dat werkt een stuk prettiger.”

“Pluim voor de gegevensbeheerder”

Hoe is het de gemeente gelukt om zo goed de ambities te halen? Naast het werken met een dashboard, ziet Bas Schuite een belangrijke rol voor de gegevensbeheerder van de gemeente, Eef Agteresch. Schuite: “Hij kan van alle gegevens nuttige informatie maken. Dit is een cruciale rol, zeker bij het inzetten van het dashboard. Als de gegevens direct bij een groen- of wegbeheerder zouden komen, zouden we er lang niet zoveel uithalen. Dus hij verdient hierin een pluim.” Andere gemeenten raadt hij aan om, naast het werken met dashboards, ook goed naar deze rol te kijken.

Transparant communiceren

Het dashboard wordt inmiddels ook ingezet bij de communicatie naar directie, raad én inwoners van de gemeente. Schuite: “Met inwoners hebben we al enkele momentopnamen gedeeld. Dit willen we veel verder uitbreiden, zodat inwoners altijd zicht hebben op de huidige staat van de openbare ruimte. Het doel is om een live dashboard te publiceren op de gemeentewebsite.”

Volgens Hof van Twente zorgt deze transparante communicatie voor nog meer begrip en tevredenheid over de openbare ruimte. Wie weet wordt zij dan, naast beste werkgever van Nederland, ook uitgeroepen tot de leukste gemeente om te wonen?

Meer informatie, instructievideo en contact

Het Schouwen dashboard is door Sweco ontwikkeld voor gemeente Hof van Twente. Wil je hier meer over weten, of heb je een vraag over het inzetten van dashboards? Neem dan contact op met Joris van den Berg.

Op onze site kun je meer lezen over de Schouwen module van Obsurv. Ook hebben we voor gebruikers een instructievideo over het Schouwproces in Obsurv, deze kun je terugkijken via het klantportaal.

Wil je meer weten over Obsurv? Neem contact met ons op, we helpen je graag verder!