Het begon als een interessante test. Verkeersborden van bamboe, als alternatief voor de traditionele aluminium borden. Maar intussen is de testfase wel een beetje voorbij en zijn steeds meer gemeenten overtuigd van de waarde en het nut van het nieuwe materiaal. De bamboeborden gaan lang mee en hebben als groot voordeel dat de productie C02-neutraal is. En dat past goed in het beleid van de moderne, milieubewuste gemeente.
Van test naar succes
Gemeente Den Bosch was koploper toen zij in 2017 de eerste testexemplaren plaatste. De resultaten waren positief en het duurde niet lang voordat andere gemeenten het voorbeeld volgden. In grote gemeenten als Rotterdam, Amsterdam, Utrecht en Den Haag staan intussen bamboeverkeersborden. Ook in tal van kleinere gemeenten worden grote aantallen aluminium verkeersborden vervangen door bamboe.
Sterke eigenschappen
De eigenschappen van het bamboe zijn uitstekend voor het gebruik als verkeersbord. Het materiaal is heel hard en gaat minstens 20 jaar mee. Bovendien hecht de folie van de opdruk zeer goed aan het bamboe materiaal. Grootste voordeel is echter het CO2-aspect. Tijdens de groei neemt bamboe grote hoeveelheden CO2 op. Terwijl tijdens de productie van aluminium juist veel CO2 wordt uitgestoten.
Nieuwe materialen onderzocht
De bamboe verkeersborden die nu in Nederland steeds meer worden gebruikt, zijn ontwikkeld door HR Groep, de organisatie die ook het grootste deel van de aluminium borden in Nederland levert. Om gehoor te geven aan de groeiende wens van gemeenten om te verduurzamen, ging HR Groep op zoek naar alternatieve materialen, met de introductie van de bamboeborden als gevolg. Voor de toekomst is de organisatie ook van plan de mogelijkheden van vlas en hennep te onderzoeken als zo mogelijk nog duurzamere alternatieven.
Duurzaam visitekaartje
Voorlopig zijn de bamboeborden duurder dan de aluminium variant. Maar verwacht wordt dat als de productiehoeveelheden toenemen, de prijs lager zal worden. Duurzame maatregelen van gemeenten zijn bovendien vaak niet zichtbaar voor de inwoners. Omdat de bamboe verkeersborden wél opvallen, is het voor veel gemeenten, ondanks de wat hogere prijs, een aantrekkelijke manier om te laten zien dat ze zich bezighouden met duurzaamheid en er ook concreet wat aan doen.
Snelle groei
Met meer dan 3 miljoen verkeersborden in Nederland kan de potentiële vraag naar bamboeborden flink stijgen de komende jaren. Maar over een tekort aan bamboe bestaat geen zorg. Bamboe is een grassoort die snel groeit. De snelst groeiende varianten kunnen in het begin tot wel 80 cm per dag groeien. Als de bamboe volgroeid is, dan krijgt het de houtachtige eigenschappen die zo geschikt zijn voor de productie van verkeersborden en vele andere producten.
Vervangen van (overbodige) verkeersborden
Voor de meeste gemeenten geldt dat ze hun aluminium verkeersborden pas vervangen op het moment dat die versleten zijn, of om andere redenen vervangen moeten worden. Sommige gemeenten gaan over tot volledige vervanging van de huidige verkeersborden, al dan niet als onderdeel van hun aanpak om overbodige borden te verwijderen. In beide gevallen zul je er profijt van hebben als je als gemeente al jouw verkeersborden in het beheersysteem hebt staan. Zo houd je zicht op het areaal en kun je de vervanging van jouw verkeersborden plannen en monitoren. Ook is het handig om te altijd terug te kunnen vinden welke borden al van bamboe zijn en welke nog niet.
Meer weten?
Wil je advies over het inventariseren, beheren en/of vervangen van jouw verkeersborden? Neem vrijblijvend contact op met een van onze adviseurs. Ook als je gratis en vrijblijvend kennis wil maken met Obsurv, ons webbased beheersysteem voor het beheer van de openbare ruimte, dan is dit mogelijk. Vraag een gratis demolicentie aan en neem contact op voor aanvullende uitleg.