beheersysteem openbare ruimte

Obsurv in de praktijk: Leidschendam-Voorburg

Enige tijd geleden zijn wij begonnen met een reeks van interviews met enkele van onze gebruikers. Zij vertellen ons over hun uitdagingen, oplossingen en de voordelen die Obsurv hen heeft gebracht. Maar ook wat wij vanuit Sweco nog aan verbeteringen kunnen realiseren. Vandaag is het woord aan Erik Beckers, functioneel applicatiebeheerder bij gemeente Leidschendam-Voorburg.

De uitdaging

“Wij hebben Obsurv sinds 2014 in gebruik bij onze gemeente en ik ben goed te spreken over het systeem. We zien dat Obsurv steeds meer wordt gebruikt binnen onze gemeente. Het aantal gebruikers neemt toe, maar ook het aantal vragen van collega’s. Doordat mensen zien wat er mogelijk is in Obsurv, ontstaat de behoefte om meer modules in gebruik te nemen en meer objecten uit de openbare ruimte in het systeem onder te brengen. Ook objecten waarvoor geen standaardmodules zijn. Voorbeelden bij onze gemeente zijn paaltjes, of beschoeiingen. Een van de uitdagingen voor ons is om dit allemaal op een zo efficiënt mogelijke manier te organiseren, zodat we naar integraal gegevensbeheer toe kunnen. De koppeling met de BGT zal daar nog verder aan bijdragen.”

De oplossing

“Obsurv is afgestemd op de werkprocessen van gemeentes in Nederland, waardoor het voor onze stadsbeheerders de ideale tool is om inschattingen te maken van onderhoudsbudgetten. Kosten van specifieke onderhoudsactiviteiten, planningen en budgetten, je kunt het allemaal uit het systeem halen. Voor mij, als applicatiebeheerder, is het daarnaast heel prettig dat Obsurv gebaseerd is op open standaarden. Dus als je beetje verstand hebt van de software erachter, kun je heel goed antwoord bieden op vragen van collega’s. Je kunt bijvoorbeeld vrij makkelijk wat kaartlagen eraan toevoegen. En als iets niet werkt, dan is het goed om te weten dat er een grote community van gebruikers bestaat, waardoor er altijd wel iets te vinden is van oplossingen van andere gebruikers die tegen hetzelfde zijn aangelopen.”

De opbrengst

“Een groot voordeel dat wij halen uit het gebruik van Obsurv is dat wij tegenwoordig een veel meer gestandaardiseerde manier hebben om alles in een en hetzelfde systeem onder te brengen. Waar we vroeger vaak werkten met kopieën van dezelfde gegevens – waarbij altijd de vraag ontstond of je wel over de laatste versie beschikte – heeft iedereen nu met Obsurv toegang tot dezelfde database met de actuele beheergegevens. Er zit ook intelligentie aan de data waardoor je veel informatie kunt koppelen. Een object op de Obsurv-kaart kun je aanklikken, waarna je ziet wat voor object het is, wanneer het is neergezet, welk onderhoud gepleegd is, enzovoort.

Met CAD-kaarten kun je met geluk een tekstje bijvoegen bij een punt op de kaart, maar dat is het dan. En bij verdere digitale verwerking verdwijnt die relatie vaak. Momenteel krijgen we nog veel aangeleverd in CAD-formaat, ook van externe partijen. Daarom zullen we op termijn proberen onze werkprocessen dusdanig aan te passen dat we minder vaak de conversie vanuit CAD-bestanden hoeven te maken en meer informatie meteen in het juiste formaat ontvangen, bijvoorbeeld als gis-bestanden.”

De toekomst

“Waar we graag gebruik van willen maken zijn de mobiele toepassingen van Obsurv. Op dit moment gebruiken we Obsurv nog niet buiten, in het veld. Dat heeft te maken met het feit dat we in een Citrix-beveiligde omgeving werken. Er wordt wel aan gewerkt en daar ben ik blij om, want voor mij als functioneel beheerder zou dat enorm veel werk gaan schelen. Nu is het zo dat, bijvoorbeeld voor boominspecties, een extern bedrijf wordt ingehuurd. Zij hebben hun eigen systeem waaruit wij vervolgens een dump krijgen van de gegevens. Dat moet dan weer door mij worden geconverteerd naar onze eigen database, enzovoort. Kortom, het zou heel veel sneller gaan als zo’n extern bedrijf tijdelijk toegang krijgt tot Obsurv zodat zij hun gegevens direct kunnen invoeren. Wij hebben Obsurv 2.0. met de BomenApp, dus we weten wat mogelijk is.”

De gouden tip voor Sweco?

“Het mag duidelijk zijn dat ik Obsurv graag gebruik. Het enige waar ik af en toe tegenaanloop is het overdragen van mijn werkzaamheden aan vervangers, bijvoorbeeld als ik op vakantie ben. In Obsurv kun je je beperken tot de standaard modules, maar het is ook mogelijk om zelf aanpassingen te maken, en daar maken wij dankbaar gebruik van. Maar daardoor wordt het natuurlijk iets meer een systeem op maat, en als ik dan een keer afwezig ben, dan is het soms lastig voor de vervangende applicatiebeheerders precies te weten hoe ze dingen kunnen aanpassen. Ik weet niet of andere gemeenten dat ook zo doen en of er goede manieren of tips bestaan om dat soort kennis beter over te kunnen dragen. Als dat zo is, dan zou het misschien iets zijn voor Sweco om die ervaringen te verzamelen en te delen, al dan niet in een webinar.”

Meer informatie

Heeft u nog niet eerder kennisgemaakt met Obsurv, maar wilt u het wel eens zelf uitproberen? Dat kan. Vraag gratis een tijdelijke licentie aan. Of neem contact met ons op voor een vrijblijvend adviesgesprek.

gratis demolicentie