Bouwvakker ziet afwijkende situatie, meld dit bij Kadaster met tablet

Afwijkende situaties: wat moet je doen? (update WIBON 2023)

In Nederland ligt ruim 1,7 miljoen kilometer aan kabels en leidingen onder de grond. Voordat je gaat graven, doe je een KLIC-melding. Om schade en gevaarlijke situaties te voorkomen. Tref je in de praktijk toch iets anders aan in de grond? Dan ben je verplicht deze afwijkende situatie te melden. Zodat de netbeheerder (bronhouder) zijn informatie kan corrigeren. Dit proces is aangepast door het Kadaster. Ben je een van de 90 netbeheerders die onze Obsurv WIBON applicatie gebruikt? Lees wat er verandert en wat je moet doen.

Wat is een afwijkende situatie?

Een afwijkende situatie gaat altijd om een verschil tussen de KLIC-levering en de daadwerkelijke situatie in de grond. Er zijn 3 soorten afwijkende situaties:

  1. Afwijkende ligging: de afstand verschilt meer dan 1 meter (horizontaal)
  2. Niet gevonden: er ligt niets, geen kabel of leiding
  3. Onbekend net: je treft 1 of meerdere onbekende kabels en/of leidingen aan

Meldingen makkelijker afhandelen: Kadaster ontwikkelt API

Als er sprake is van een afwijkende situatie, ontvang je als netbeheerder een melding. Het Kadaster wil het proces van afhandelen van meldingen makkelijker maken. Daarom heeft het Kadaster een API (Application Programming Interface) ontwikkeld.

Een API maakt communicatie mogelijk tussen verschillende softwareapplicaties. Inloggen op verschillende omgevingen is dan niet meer nodig. Dit is makkelijker en scheelt tijd.

Aanpassing Obsurv WIBON applicatie – API Kadaster

Om de API van het Kadaster te kunnen gebruiken, moeten we onze software aanpassen. We informeren alle gebruikers van de Obsurv WIBON applicatie wanneer dit gereed is. Tot die tijd, verwerk je meldingen over afwijkende situaties in mijn.kadaster.nl.

Hoe verwerk je nu een melding als netbeheerder?

Het ontvangen van meldingen over afwijkende situaties, heeft het Kadaster in januari 2023 aangepast. Hoewel je nog wel per e-mail een notificatie ontvangt, bevat deze geen bijlagen meer met informatieve documenten.   

Een melding afwijkende situatie verwerk je op de volgende manier:

  1. Ga naar https://mijn.kadaster.nl/
  2. Log in
  3. Ga naar Applicatie overzicht
  4. Ga naar  KLIC Beheren Terugmelding Netbeheerder
  5. Je ziet nu jouw meldingenoverzicht met alle detailinformatie (accepteren of weigeren)

Ben je je inloggegevens kwijt? Ga naar de website van het Kadaster of neem contact op met het Kadaster T 088 – 183 22 00.

Video: melding afwijkende situatie via mijn.kadaster.nl afhandelen

Vragen?

Heb je vragen over deze ontwikkelingen of andere vragen die met de WIBON te maken hebben? Neem dan contact op met Jasper Hoeve [email protected] T 06- 22609683.