Vorig jaar (2023) introduceerde het Kadaster een aanpassing in het proces om meldingen van afwijkende situaties in de grond te verwerken. Dankzij een nieuwe API (Application Programming Interface) van het Kadaster hoeven gebruikers van verschillende KLIC-softwareapplicaties, waaronder ook de WIBON module, niet meer in verschillende omgevingen in te loggen. Om deze nieuwe API te kunnen gebruiken moesten wij onze software aanpassen. Dat is inmiddels gebeurd. Lees hier wat er is veranderd en wat dat betekent voor gebruikers van de WIBON module.
Afwijkende situaties, hoe zit het ook alweer?
In Nederland ligt ruim 1,7 miljoen kilometer aan kabels en leidingen onder de grond. Voordat je gaat graven, doe je een KLIC-melding. Om schade en gevaarlijke situaties te voorkomen. Tref je in de praktijk toch iets anders aan in de grond? Dan ben je verplicht deze afwijkende situatie te melden. Zodat de netbeheerder (bronhouder) zijn informatie kan corrigeren.
Een afwijkende situatie gaat altijd om een verschil tussen de KLIC-levering en de daadwerkelijke situatie in de grond. Je kunt de volgende afwijkende situaties tegenkomen:
- Afwijkende ligging: de afstand verschilt meer dan 1 meter (horizontaal);
- Onbekend net: je treft 1 of meerdere onbekende kabels en/of leidingen aan.
Een nieuwe API, wat merk ik daarvan?
Als er sprake is van een afwijkende situatie, ontvang je als netbeheerder een melding. Vroeger kreeg je dan een email. Sinds begin vorig jaar (2023) veranderde de werkwijze en moest je inloggen in de omgeving van het Kadaster om de KLIC-meldingen te kunnen zien en te verwerken. Met de nieuwe API hoeft ook dat niet meer. Je kunt gewoon in je eigen omgeving de meldingen afhandelen.
Omdat de WIBON module in de cloud draait, hoef jij als gebruiker ook niet je software te updaten. Dat gebeurt automatisch. Wel zul je zien dat er in jouw WIBON module een aantal nieuwe menu-items verschijnt.
De meldingen over afwijkende situaties verwerk je als volgt:
- In jouw WIBON omgeving zie je links het menu-item ‘Afwijkende situaties’.
- Klik hierop.
- Je ziet nu de afwijkende situaties die mogelijk voor jou relevant zijn.
- Je kunt nu de meldingen een voor een accepteren of afwijzen.
Bekijk ook onderstaande video-instructie voor een uitgebreide toelichting van de werkwijze en uitleg over de (nieuwe) velden.
Historie bijhouden en e-mail instellen
Dankzij de aanpassing van de WIBON module aan de nieuwe API van het Kadaster hoef je dus niet meer in verschillende systemen in te loggen. Daarnaast is het nu zo dat je ook de historie van al jouw meldingen van afwijkende situatie kunt bijhouden. Je kunt zelf instellen op welke manier en met welke frequentie je jouw meldingen per mail ontvangt.
Meer informatie
Meer informatie vind je onder andere in onze Obsurv Wibon release notes. Deze kun je vinden via Mijn Obsurv (inloggen vereist). Gebruik je Obsurv, maar heb je nog geen inlog voor Mijn Obsurv? Vraag deze dan aan via onze helpdesk.
Heb je nog andere vragen over deze ontwikkelingen of andere vragen die met de WIBON te maken hebben? Neem dan contact op met Jasper Hoeve ([email protected], 06-22609683).