Tilburg beheert integraal met Obsurv

Tilburg is een stad in ontwikkeling en daar zijn de inwoners trots op. “Het is niet de mooiste, maar wel de schôônste stad”, is een veelgebruikte uitspraak. In Tilburg valt namelijk altijd iets te beleven. Zo ook tijdens Koningsdag dit jaar. De koning liep door de Spoorzone met oude NS werkplaatsen. Dit is nu een hippe evenement- en horecalocatie, volop in ontwikkeling. Dat vraagt bijzondere aandacht voor het openbaar beheer. In het voorjaar van 2016 is de gemeente gestart met Obsurv als beheersysteem voor de openbare ruimte. Hoogste tijd om te kijken hoe het nu gaat!

Basis op orde met Obsurv

Een grote ambitie van gemeente Tilburg is om de openbare ruimte in de stad met constante kwaliteit te beheren. Jesse Leemput, projectleider bij gemeente Tilburg, vertelt wat daarbij de voordelen zijn van Obsurv: “Doordat we voorheen met verschillende pakketten werkten was het een grote klus om het beheer op orde te krijgen. Op constante kwaliteit beheren kan alleen als je weet wat er speelt. Door te werken met Obsurv hebben we de basis nog beter op orde.”

De regie in handen

Het is dan ook de wens om als gemeente integraal te beheren. “Wij willen de regie hebben en een beheersysteem moet ons daarbij ondersteunen,” vertelt de projectleider. Obsurv maakt dit mogelijk. Het is een integraal systeem waarbij plannen en begroten inéén kan. Zo worden straks bijvoorbeeld de modulen Groen en Grijs qua data op elkaar afgestemd. Jesse Leemput: “Een object komt daardoor nog maar één keer voor waardoor we veel efficiëntie winnen en kosten kunnen besparen.”

Kwaliteit omhoog

“Live gaan was de eerste grote stap. Nu gaan we de kwaliteit omhoog brengen en data afstemmen,” aldus Leemput. Het is de bedoeling dat ook externe organisaties met het systeem werken, zoals aannemers die de data van een nieuwbouwwijk gaan beheren. “Zo voorkomen we dat we openbare zaken dubbel beheren en houden wij ondertussen de regie.”

Ook wil de gemeente uiteindelijk de koppeling maken met de Basisregistratie Grootschalige Topografie (BGT). De nieuwe BGT-kaart is in maart 2017 live gegaan. Leemput: “Door data te koppelen houden we ook de BGT makkelijker op orde en actueel. Het is een extra borging om te zorgen dat de kwaliteit van beheer continu op orde blijft.”

Tip van Tilburg

Voorjaar 2016 maakte Tilburg na een Europese aanbesteding de keuze voor Obsurv (lees hier het nieuwsbericht terug). Hoe is het traject tot het moment van live gaan verlopen? Jesse Leemput: “Het conversietraject duurt altijd langer dan je zou willen. Daarnaast hadden we zoveel verschillende systemen met soms verouderde data, dat dit zorgde voor een relatief lang conversietraject.”

De projectleider heeft dan ook een tip voor gemeenten die een overstap willen maken: “Zorg dat je je data op orde hebt, zodat je precies weet wat je assets zijn en wat je daarmee wil bereiken. Dat scheelt tijd én zo herken je als gemeente de eigen data beter in het eindproduct.”

Meer weten over Obsurv?

Bent u nieuwsgierig naar Obsurv? Neem dan contact met ons op. We komen graag langs voor een demonstratie. U kunt ook eenvoudig een tijdelijke licentie aanvragen en Obsurv met eigen ogen bekijken.

contact