Sinds kort heeft de Provincie Limburg de gegevens voor haar wegbeheer in Obsurv ondergebracht. En hoewel de kennismaking met het nieuwe beheerpakket recent is, zijn de verwachtingen hoog.“Dankzij het gebruiksgemak van Obsurv kunnen wij veel makkelijker onze gegevens actueel houden en kunnen wij voortaan zelfstandig onze planningen uitdraaien”, vertelt Roel Aerts, projectmedewerker Wegaanleg bij de Provincie Limburg.
Wegbeheer op basis van actuele gegevens
Omdat de Provincie Limburg de afgelopen jaren gebruik maakte van dg DIALOG, was de overstap naar Obsurv eigenlijk een logische stap. De grotere gebruiksvriendelijkheid en de potentie om in een later stadium eventueel het beheer van andere vakdisciplines te integreren, waren argumenten om met Obsurv aan de slag te gaan.
“Voor ons als wegbeheerders is het van groot belang om altijd te beschikken over actuele gegevens”, vertelt Aerts. “Maar dan moet je ze wel makkelijk en snel kunnen bijwerken. En dat is precies wat we met Obsurv willen bereiken.”
Geen excuses meer om data niet direct aan te passen
Vorige week nog liet Aerts een uitdraai maken van alle gegevens over een bepaalde weg die in het systeem beschikbaar waren. Met die gegevens in de hand ging hij ter plekke kijken wat hij aantrof. “Ik had die weggegevens nodig voor het berekenen van een eventuele geluidssubsidie en wilde zeker weten dat de informatie klopte”, vertelt Aerts. “Helaas bleek dat niet het geval te zijn.”
In het verleden zou zoiets worden geconstateerd en zou men verder gaan. Want het aanpassen van de gegevens in het oude beheersysteem was best wel lastig. Met Obsurv kunnen de gegevens meteen worden aangepast. “De complexiteit van het beheersysteem is niet langer een excuus om de data niet meteen aan te passen”, aldus Aerts.
Het feit dat Obsurv webbased is, omschrijft Aerts daarbij als een groot voordeel. “Ik kan nu met PC, tablet of smartphone inloggen en bij mijn beheergegevens komen. Het maakt niet uit of ik bij een klant ben, thuis of op kantoor. Dat was met dg DIALOG anders. Dat stond lokaal geïnstalleerd.”
Obsurv helpt om zelfstandiger te werken
Een belangrijk aspect van wegbeheer is het plannen van onderhoud. Elk jaar moet Aerts duidelijk maken wat er aan groot onderhoud nodig is. “De basis voor die planning moet uit het beheersysteem komen”, legt hij uit. “Je weet wanneer een weg is aangelegd en je weet in principe wanneer het eerste onderhoud moet worden uitgevoerd. Die informatie in combinatie met de gegevens afkomstig uit weginspecties vormt de basis voor onze planningen. Voor het uitdraaien van zo’n planning moest ik in het verleden vaak een beroep doen op Grontmij om ons te helpen. In Obsurv is het zo eenvoudig geworden dat ik het helemaal zelf kan doen. Daarmee helpt Obsurv ons om veel zelfstandiger te kunnen werken.”
Vooralsnog zijn Aerts en een van zijn collega’s de enigen die gebruikmaken van Obsurv. Maar de schaalbaarheid in het aantal gebruikers in combinatie met het gebruiksgemak maakt het volgens Aerts goed mogelijk om binnenkort meer gebruikers toegang te geven. “Het systeem is kaartgeoriënteerd en intuïtief. Dus als collega’s bepaalde informatie over een weg nodig hebben, dan zie ik geen bezwaar dat ze het zelfstandig even opzoeken in Obsurv.”
Meer informatie?
Wilt u ook weten of het bijhouden van uw beheergegevens makkelijker en sneller kan? Neem gerust contact met ons op. We denken graag met u mee. Of we komen gewoon langs voor een demonstratie van Obsurv. Uiteraard kunt u ook zelf alvast een tijdelijke licentie aanvragen en Obsurv zelf uitproberen.