Vorige maand zijn wij begonnen met een reeks van interviews met enkele van onze gebruikers. Zij vertellen ons over hun uitdagingen, oplossingen en de voordelen die Obsurv hen heeft gebracht. Maar ook wat wij vanuit Sweco nog aan verbeteringen kunnen realiseren. Vandaag is het woord aan Jörgo Moritz, projectleider bij ISHW, het samenwerkingsverband van maar liefst 5 gemeenten in de Hoeksche Waard.
De uitdaging
“ISHW is een ICT-samenwerkingsverband van de gemeenten Binnenmaas, Cromstrijen, Korendijk, Oud-Beijerland en Strijen. Op het gebied van het beheer van de openbare ruimte waren er 7 verschillende applicaties in gebruik. Je kunt je voorstellen dat het een grote uitdaging was om van die verschillende BOR-applicaties naar één systeem over te gaan. De data, die uit al die systemen geconverteerd moest worden, was erg veelzijdig en varieerde van Oracle-bestanden tot bestanden in best wel ‘exotische’ formaten. Hoe het zou gaan om al die data om te zetten naar 1 systeem en alles soepel te laten verlopen, dat was de grote vraag, en dus onze uitdaging.”
De oplossing
“Een klein jaar geleden hebben wij gekozen voor Obsurv. Dat had met prijs en kwaliteit te maken. Maar wij waren ook overtuigd door de inhoudelijke vragen die vanuit Sweco werden gesteld. Daaruit bleek dat Sweco goed begreep waar wij behoefte aan hadden. Qua modules hebben wij een groot deel van het aanbod in Obsurv in gebruik genomen. De modules groen, wegen en riolering zijn voor alle gemeenten wel ingevuld. Maar omdat sommige gemeenten bijvoorbeeld speelplaatsen of openbare verlichting in het systeem hadden en andere niet, zijn nog niet alle modules voor alle gemeenten gevuld.
Het harmoniseren van hardware en software is één stap. Als je ook de data volledig wilt harmoniseren, dan raak je aan veranderprocessen waarbij werkprocessen en mensen geraakt kunnen worden. In de eerste fase van ons project was dat een te grote stap. Maar met de herindeling die op onze gemeenten af lijkt te komen, is het steeds waarschijnlijker dat op bestuurlijk niveau ook zal worden uitgesproken dat we het niet alleen over de hardware en software hebben bij harmonisatie, maar ook over de data. Daarbij zullen we mogelijk ook over moeten gaan naar 1 beheerafdeling voor de 5 gemeenten.”
De opbrengst
“De grote opbrengst van Obsurv, op dit moment, is dat we 1 systeem hebben waarmee we vooruit kunnen. Organisatorisch geeft dat ruimte en mogelijkheden voor verdere harmonisatie. Maar ook puur vanuit een ICT-oogpunt is het natuurlijk een enorm voordeel dat je 1 systeem beheert, en niet 7 losse systemen met hun eigenheden en issues.
Het migreren van de data is goed verlopen en waar we ook tevreden over zijn, is dat we gekozen hebben de data bij Sweco onder te brengen. In the cloud dus. Dat hebben we vooral gedaan vanwege de ingewikkelde situatie met verschillende databasesystemen bij onze gemeenten en data die soms lokaal stond opgeslagen. Met deze oplossing hebben we alle data bij elkaar. Dat bespaart ons veel rompslomp en het geeft veel rust.”
De toekomst
“Iets waarvan ik zeker verwacht dat we ermee aan de slag zullen gaan, zijn de mobiele toepassingen. Als wij bijvoorbeeld een gezamenlijke opdracht geven aan een aannemer voor de inspectie van wegen, dan zou het heel erg handig zijn als deze toegang kan krijgen tot Obsurv en dan zelf data kan toevoegen over die inspectie. Zo kunnen al die data meteen verwerkt worden. Ik weet niet precies wat nu al allemaal mogelijk is in Obsurv, maar dat is wel iets waarmee we verder willen.”
De gouden tip voor Sweco
“Iets waarvan ik me kan voorstellen dat het heel handig zou zijn, is als er ‘doe-het-zelf’ trainingsfuncties in het systeem zouden zitten. Zodat gebruikers ook zelfstandig kunnen oefenen en aan de hand van tips en tricks een beter idee krijgen wat er allemaal uit het systeem te halen is. Zeker in een situatie als de onze, waar bij gemeenten grote verschillen bestaan in capaciteit en aantallen medewerkers, is het soms een hele uitdaging om dat soort kennis over te dragen. Op dit moment lossen wij het op door hands-on trainingen op maat te verzorgen. Maar dat betekent wel dat we bijvoorbeeld onze applicatiebeheerder of een ingehuurde trainer langs de verschillende locaties moeten sturen om in te springen op de specifieke vragen. Dat is op zich prima natuurlijk, maar wellicht dat gebruikers met zo’n trainingsmodule ook zelfstandig al wat meer op weg kunnen worden geholpen.”
Meer informatie
Heeft u nog niet eerder kennisgemaakt met Obsurv, maar wilt u het wel eens zelf uitproberen? Dat kan. Vraag gratis een tijdelijke licentie aan. Of neem contact met ons op voor een vrijblijvend adviesgesprek.
licentie aanvragen