Niet langer via 3 applicaties je riool beheren en grote inspectiebestanden via trage harde schijven sturen, maar snel en veilig werken in de cloud. Dat was ook de wens van de gemeente Heerenveen. Toen Sweco Obsurv Ribic introduceerde, besloot de gemeente dan ook om snel over te stappen naar deze webbased oplossing. En daar hebben ze nog geen seconde spijt van gehad.
Obsurv Ribic: precies op het juiste moment
“Als databeheerder beheerde ik alles in Obsurv: groen, wegen, kunstwerken en kabels & leidingen. Eigenlijk alles, behalve riolering”, vertelt Edwin Kemerink, databeheerder bij gemeente Heerenveen. “Daar hadden we een aparte rioolbeheerder voor. Toen hij in 2021 vertrok, wist niemand hoe het precies zat met het rioolbeheer. Ik ging ermee aan de slag en kwam er al snel achter dat we het niet goed voor elkaar hadden met ons rioolbeheer. Onze data was niet voldoende op orde en we hadden een achterstand in de revisies en inspecties. Het was ook erg omslachtig om onze foto- en videobestanden te benaderen. In die periode deelde Sweco dat Obsurv Ribic eraan kwam. Dat kwam voor ons precies op het juiste moment. We besloten meteen in te stappen.”
Alles in één applicatie
Voorheen werkte de gemeente Heerenveen met drie verschillende applicaties om het rioolbeheer te organiseren: RioGL voor het geometrisch vastleggen van leidingen, RioVIS voor het bekijken van inspectiebestanden en Obsurv voor het algemene beheer. “Dat was niet optimaal en veel werk om op drie fronten alles bij te houden”, zegt Edwin. “Daarnaast stonden onze foto’s en video’s lokaal op onze schijven. Dat was niet alleen onhandig, maar zorgde er ook voor dat we beperkte toegang hadden tot deze data.”
De overgang naar Obsurv Riolering en Obsurv Ribic betekende dat alle data, inclusief de RibX-bestanden, werd overgezet naar één gebruiksvriendelijke oplossing. “Het migreren van onze gegevens was een flinke klus, maar we hebben daarbij goede ondersteuning gehad van Sweco. Zij hielpen ons om alles in één applicatie onder te brengen. En als Sweco straks een stap verder is met de doorontwikkeling van Obsurv Riolering en Obsurv Ribic hebben we RioGL helemaal niet meer nodig.”
Een frisse start met Obsurv Ribic
“Het mooie was dat toen we de offerte van Sweco binnenkregen er meteen een nieuwe rioolbeheerder bij ons startte”, gaat Edwin verder. “Zij had totaal geen kennis van Obsurv, maar doordat het gebruiksvriendelijk is, heeft zij het zich in korte tijd eigen gemaakt. Dat zegt veel over hoe intuïtief het werkt. Ook zonder kennis van Obsurv kun je er snel mee aan de slag. Het grootste voordeel van Obsurv Ribic is toch wel dat we foto’s en video’s nu bij Sweco op de Server hebben staan. Dat was 2,5 terabyte aan data. Onze ICT-afdeling is blij dat die ruimte is vrijgekomen. En wij ook. Want nu het bij Sweco staat, kunnen we de inspectiebestanden via Obsurv bereiken. En als er een probleem is, lost Sweco het op.
“Ook het bekijken van de inspectievideo’s gaat perfect. Voorheen moest ik via 2 verschillende applicaties naar de video’s die bij ons intern op de schijf stonden. Nu ik klik ik gewoon op een leiding in Obsurv Riolering en start de bijbehorende video automatisch op in Obsurv Ribic. Je hebt direct alle bijbehorende informatie tot je beschikking. Het zijn grote bestanden en ik was in eerste instantie een beetje huiverig voor de snelheid, maar het gaat heel goed.”

Minder kopzorgen
Volgens Edwin past de overstap naar de Saas-oplossing Obsurv Ribic goed bij de strategie van de gemeente Heerenveen: “Onze gemeente wil zoveel mogelijk werken met oplossingen waarbij data in de Cloud staat. Dat scheelt de ICT-afdeling veel werk en zorgt voor minder kopzorgen. Steeds meer gemeenten focussen daar op en Obsurv Ribic past heel goed in dat plaatje. Wat dat betreft kan ik het zeker aanraden. Wat ik alleen wel wil meegeven: zorg dat je data op orde is, als je deze overstap maakt. Dat hadden wij niet voldoende, waardoor het veel werk is. Natuurlijk kun je daar ook hulp van Sweco bij inschakelen.”
Meer informatie over Obsurv Ribic
Wil je zelf de voordelen van Obsurv Ribic ontdekken? Vraag dan een demo aan. Het is gratis en verplicht je tot niets! Komt er tijdens het bekijken van de demo een vraag bij je op? Of wil je gewoon meer weten? Neem dan contact op met een van onze adviseurs. Zij vertellen je er graag meer over.