Hoe richt je de inventarisatie en het beheer openbare verlichting praktisch in?
- Organisatie:
- Gemeente Oldenzaal
- Spreker:
- Thijs te Riet
- Tijd:
- 10:55
Bij het beheer en onderhoud van openbare verlichting (OVL) zijn vaak meerdere aannemers betrokken. Maar hoe krijg je automatisch de juiste gegevens van de uitvoering naar de OVL-beheerder?
Elke aannemer heeft zijn eigen systeem en sluit dit systeem wel aan op het beheerpakket van de beheerder? Is de gegevensstroom van elke aannemer wel dezelfde? Welk proces richt je hiervoor in, werkt het en houdt iedereen zich eraan? Het standaardiseren van informatieoverdrachten en het optuigen van automatische koppelingen is belangrijk om meer sturing en kwaliteit te krijgen in de hierboven genoemde processen.
Gemeente Oldenzaal staat momenteel voor de uitdaging om een informatieachterstand op het gebied van openbare verlichting weg te werken. Om dit voor elkaar te krijgen gaat de gemeente in de aanbesteding gebruik maken van twee standaarden: Object Type Library (OTL) en informatieleveringsspecificatie (ILS). Door deze wijze van aanbesteden kan de organisatie de wijzigingen bij openbare verlichting door de aannemer automatisch publiceren in Obsurv. In deze sessie meer over de stappen die gemeente Oldenzaal heeft gezet en de komende tijd nog zal zetten.